Decimation Master   
How to reduce polygon
  
   デシメーションマスターでポリゴンを減らす
 
                                                                                                                                    
       
                                                                                                                 
●practice model     練習用モデル
●example model    作品例



1.  

Download practice model .
Right now, total polygon count is 3.344 Millions.
I am going to reduce polygon count by using Decimation Master.

practice model  をダウンロードします。
現在のポリゴン数が300万以上ありますが、
これを Decimation Master でポリゴン数を減らしてみます。



2.  

Select the top Subtool named Model_Head.

一番上のサブツール Model_Head をセレクトします。



3.  

Move Zplugin menu to the right side.

Zplugin を右側に移動します。





4.   

Open Decimation Master.

Decimation Master をオープンします。





5.   

If you want to keep Polypaints and Polygroups,
turn on Use and Keep Polypaint.
However, Materials will not be kept though.

Polypaints やPolygroups をキープしたい場合は、
Use and Keep Polypaint をオンにします。
ただし、
Material はキープされません。



6.  

First, click Pre-reprocess Current to analyze the geometry.
Wait a moment to finish analyzing.

まず最初に、Pre-reprocess Current をクリックし、ジオメトリを分析します。
分析が終わるまですこし待ちます。



7. 

Next, adjust % of decimation. Try 5%.
Then, click Decimate Current.

% of decimation で何パーセントまで減らすかを決めます。5%まで減らしてみます。
次に、Decimate Current をクリックします。



8.  

Also, try 2% and see if the model holds the same shape.

2% まで減らしてみます。形が壊れてないか確認します。



9.  

Check how much polygons are reduced.

ポリゴン数がどれだけ減ったのかを確認します。



10. 

The polygon will be reduced and triangulated.

このように、ポリゴン数が減り、三角形に分割されます。



11. 

Apply Decimation Master to other Subtools.

他のサブツールも同じように Decimation Master を適用します。




12. 



13.  



14.  



15.



16. 



17. 



18.  


Merge down all subtools.

サブツールをすべてマージダウンします。




19.  

Total polygons are reduced from 3.3 million to 117.9k.

トータルポリゴン数が330万から約11万8千まで下がりました。



20.

To make a UV map, open UV Master from Zplugin menu.
Turn on Symmetry  to make symmetric UV map.
Turn on Polygroups  to keep Polygroups.
Click Unwrap  button to unwrap.

UVマップを制作する場合は、Zplugin のメニューから UV Master をオープンします。
Symmetry  のオプションで UV マップを左右対称に制作します。
Polygroups  のオプションでポリグループをキープします。
Unwrap でUV 展開します。


21.

Click Flatten to check UV map.

UV マップをチェックする場合は Flatten をクリックします。



22.

To go back to 3D model, click UnFlatten.
As you can see, it lost the polypaint colors but Polygoroups were kept.
If you want to keep colors, click Work On Clone and make a low res model.
Then UV map on it.


3D モデルを表示する場合は、Unflatten をクリックします。
このように、ポリペイントの色が無くなりますが、ポリグループはキープされます。
※ 色をキープしたい場合は、Work On Clone をクリックしローポリのコピーを作成します。
次にそのローポリのモデルにUVマップを作成します。



23.

Check the existance of polygorups.

ポリグループの存在を確認します。



24.

To make textures on Substance Painter, Export as an obj file.

Substance Painter でテクスチャを制作する場合は、
Export
をクリックし、obj ファイルで保存します。



25.

Save as .obj format.

.obj ファイルで保存します。



●obj model example      OBJ モデル